Żyjemy w czasach nadmiaru – rynek produktów i usług rozwinął się do tego stopnia, że konkurencyjne marki każdego dnia prześcigają się w walce o klienta. Jak zatem zdobyć nad nimi przewagę? W jaki sposób przekonać do siebie ludzi i udowodnić im, że to z naszej oferty powinni zechcieć skorzystać?
Odpowiedzią na te pytania jest wartość dodana. To ona stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej, wyróżnia nas z tłumu i pozytywnie wpływa na kreowanie wizerunku nas samych oraz oferowanych przez nas produktów czy usług. Dlatego zamiast skupiać się nieustannie na tym samym produkcie bądź usłudze, manewrować ich ceną i zastanawiać, jak najlepiej je zareklamować, warto pomyśleć, jak nadbudować wokół nich wartość dodaną, by wydały się one naszym klientom jak najbardziej interesujące.
Podstawa sukcesu? Przekraczanie oczekiwań
Sekretem wartości dodanej jest wyjście ponad oczekiwania. Czasem nie trzeba być pierwszym na rynku, wystarczy tylko rozwiązać dany problem lepiej od konkurencji. Zrobić krok do przodu i – na przykładzie butelki – zaproponować może wygodniejszy sposób jej otwierania To może być szczegół – nieco większa funkcjonalność, oryginalniejszy design, większa prostota, mniejsze koszta eksploatacji. Nie zawsze musi być to niższa cena – niekiedy klientów przyciąganie do nas szybszy czas reakcji oraz realizacji zamówienia, milsza obsługa, bezproblemowy kontakt. Nie musimy dysponować produktami lepszymi od konkurencji – ważne, abyśmy umieli lepiej im je sprzedać.
Postaw się na miejscu klienta
Przekraczanie oczekiwań może rozgrywać się też na wielu innych polach – dużo zależy tutaj od branży, w jakiej funkcjonujemy. Najlepiej postawić się więc w roli naszych klientów i odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytanie: kiedy kupiłbym ten produkt? Dlaczego miałbym wybrać tę firmę? W czym ich usługi są lepsze od konkurencji? I dopiero w oparciu o te dane opracować skuteczny model działania. Wykreowanie przewagi konkurencyjnej to dzisiaj bowiem nie żaden wymysł, ale obowiązek, gwarantujący nam większą efektywność sprzedaży.